Ett bra team slår det mesta

Hans Schikan.

Han riktar alltid blicken mot teamet, vare sig han är vd, investerare eller rådgivare. Hans Schikan har närmare 30 års erfarenhet från olika poster i läkemedelsbranschen.
– Ett bra team kommer väldigt högt upp på listan när det gäller möjligheten att utvecklas som företag och ta sig igenom motgångar, säger han.

Hans Schikan är född i Holland och är utbildad apotekare. När det var dags att välja mellan att driva ett apotek i en liten stad eller att jobba åt Hollands största läkemedelsföretag Organon valde han det sistnämnda.

– Det var äventyret som lockade, och det blev också ett äventyr. Jag började med affärsutveckling på den internationella marknaden och har hunnit bo i Japan, i Thailand och som vd för företaget i Finland och Holland. Det var förstås mycket spännande och intressant.

Efter 17 år tog han med sig sina erfarenheter till det snabbt växande bolaget Genzyme, numera en del av Sanofi, och fördjupade sig i marknaden för läkemedel för ovanliga sjukdomar. Genzyme utvecklade bland annat det första effektiva läkemedlet mot Gauchers sjukdom. Den orsakas av brist på ett enzym och leder till att olika inre organ förstoras och skadas med mer eller mindre svåra symptom som följd.

– På Genzyme lärde jag mig hur viktigt det är med patientkontakter. De har en unik kunskap om sin sjukdom och hur den påverkar livet. Sedan dess har jag alltid hävdat att varje life science-bolag ska försöka få så nära kontakt som möjligt med patienterna. Ett riktigt bra team innefattar alltså också de man riktar sig till.

Efter fem år var Hans Schikan redo att flyga vidare. En investerare ringde honom och undrade om han inte ville bli vd i ett litet intressant bolag, Prosensa. Bolaget hade 15 anställda och forskade också på läkemedel för ovanliga sjukdomar, bland annat för patienter som drabbats av Duchennes muskeldystrofi (DMD). DMD orsakas av nedsatt funktion hos, eller brist på, ett särskilt protein och drabbar nästan bara pojkar och män. Musklerna förtvinar långsamt och många dör unga.

– Jag tänkte att det är nu eller aldrig. Att verkligen bygga någonting har alltid lockat mig, liksom att hjälpa andra.

Så började en spännande resa. Företaget gick från 15 till 130 anställda på sex år, inledde samarbete med brittiska läkemedelsjätten GlaxoSmithKline (GSK) och introducerades på Nasdaqbörsen i USA.

– Allt gick bra och det var en fantastisk känsla! Ibland gick det förstås mindre bra, men då kunde vi övervinna det.

I Prosensa fortsatte de meningsfulla patientkontakterna.

– Den första forskningen vi gjorde var faktiskt finansierad av patientföreningen. Så småningom blev de riktiga investerare, med aktieandelar, berättar Hans Schikan.

Det var många som hoppades att Prosensa och GSK skulle nå hela vägen med det nya läkemedlet. Inte minst patienterna. Därför kändes det extra tungt när de avgörande kliniska testerna inte visade bra resultat.

– Vi hade fått fina resultat i många år och var så säkra på att lyckas. Nu störtdök aktiekursen och det var kris. När något sådant händer gäller det att vända sig till sitt team och föregå med gott exempel som vd. Att stanna kvar, vara så öppen det bara går, berätta för alla medarbetare hur mycket de behövs och repetera om och om igen vad det är vi vill lyckas med. 

Slutligen såldes Prosensa och Hans Schikan riktade om sitt engagemang något. Idag är han bland annat verksam som rådgivare, bollplank och nätverksbyggare i en organisation som sorterar under det holländska näringsdepartementet. Han sitter också i flera bolagsstyrelser, även några i Sverige, i juryn för ett vetenskapspris samt coachar vd:ar. Dessutom har han startat företag igen, Pharvaris, tillsammans med bland andra en erfaren ekonomidirektör och en läkemedelsforskare. Meningen är att med hjälp av den kärntrupp som utvecklade ett injektionsläkemedel för personer ärftligt angioödem, ta fram ett läkemedel som istället går att ta via munnen. Angioödem yttrar sig i att huden eller slemhinnorna svullnar upp.

– Vi är ett väldigt bra exempel på vad teamet betyder för investerare. Trots att vi i början ännu bara hade en idé om vad vi ville göra, inte hade några vetenskapliga resultat att tala om, och trots att chansen att lyckas är minimal var det väldigt lätt för oss att få finansiering. Det är framförallt våra erfarenheter och kompetenser investerarna tittar på. De vet varifrån vi kommer, vilka framgångar vi haft och hur vi har hanterat motgångar.

Personligt

Namn: Hans Schikan
Lärde sig svenska: Under en forskningstermin på Biomedicinsk Centrum i Uppsala.
Motto: Celebrate when it is possible!
När han inte jobbar: Spelar tennis, vandrar i fjällen, åker skidor, seglar, lagar mat. Håller dock alltid koll på mobilen. ”Det känns inte som jobb, jag tycker att det är roligt.”
Senast lästa bok: Padjelanta och Sulitelma av Fredrik Neregård, samtidigt som han vandrade Padjelantaleden med vänner.

Hans Schikan tipsar om hur en vd kan stärka teamet

  • Prata ofta om målet med verksamheten, om missionen och visionen. Är alla överens?
  • Var så öppen som möjligt, både när det går bra och mindre bra.
  • Berätta ofta för medarbetarna att de behövs, och varför.
  • När bolaget växer, se till att den som tidigare gjort allt får koncentrera sig på sitt kärnområde.
  • Involvera också den som företagets produkt eller tjänst riktar sig till i teamet, till exempel patienten.