Lyckat samspel tog supermaterial till marknaden

2019-10-09

En entreprenör och en professor. Mattias Karls och Maria Strømme startade företag ihop.
Foto: Kimberly Hero

Att hitta rätt partner att liera sig med. Det är det i särklass viktigaste för att en uppfinning ska hitta från labbet och ut på en marknad enligt Maria Strømme, professor i nanoteknologi vid Ångströmlaboratoriet. Själv startade hon och några andra forskare företaget Disruptive Materials tillsammans med entreprenören Mattias Karls för att utveckla ett unikt material. Nu har Upsalite hittat vägen till både sport- och skönhetsprodukter.

Det var 2011 som Maria Strømmes forskargrupp lyckades med något andra gått bet på i över 100 år – att ta fram magnesiumkarbonat i porös form.

Ursprungsidén var att utveckla ett material för att stabilisera läkemedelsmolekyler och göra det lättare för kroppen att ta upp dem. Efter flera misslyckade försök glömde forskaren Johan Gómez de la Torre (tidigare Forsgren) ett experiment i ett reaktorkärl som fick stå orört över helgen. När han återvände till labbet på måndagen hade materialblandningen ändrat karaktär. Det nya materialet fick namnet Upsalite och blev en världssensation.

– Vi förstod snabbt att upptäckten hade stor potential och att det var väldigt viktigt att välja rätt partner inför en kommersialisering, berättar Maria Strømme.

Hon hade tidigare blivit tipsad om Mattias Karls och tog kontakt med honom för en lunchdejt.

– Min drivkraft var att hitta någon som kan alla aspekter av entreprenörskap och bolagsbyggande. Jag förstod snabbt att Mattias var en perfekt person att driva en kommersialisering av materialet.

Mattias Karls blev medgrundare till Disruptive Materials och klev in i bolaget som oavlönad vd.

– Jag har alltid tyckt att teknik är superkul men att det är affärerna som är det viktiga. Det måste finnas en kund. Samtidigt är man som entreprenör och affärsmänniska extremt beroende av teknisk kompetens. Det blir helt enkelt en styrka i dualismen mellan tekniskt kunnande och affärskunnande, säger Mattias Karls.

Disruptive Materials har låtit affärsmöjligheterna styra vad Upsalite ska testas för. Det går fort att utreda om något fungerar affärsmässigt men lång tid att undersöka materialets möjligheter i en specifik tillämpning.

– Innan omfattande tekniska tester har vi ställt frågan om vi kan ta betalt för att vi möjliggör en helt ny, bättre produkt eller gör en befintlig produkt bättre, förklarar Mattias Karls.

Hur rollfördelningen ska se ut i ett bolag är inte alltid självklart, men för Disruptive Materials föll det sig naturligt.

– Vi litade på Mattias tidigare erfarenheter och kompetens inom bolagsbyggande. Han var också en väldigt pedagogisk ledare. Vi hade alla klart för oss vilka som var bra på vad och lät den som var bäst inom ett område styra över det, säger Maria Strømme.

– Forskarna var ju kvar i akademin och jobbade inte operativt i bolaget. De var istället med och stöttade om jag hade någon fråga. Den delen gick väldigt smidigt, fortsätter Mattias Karls.

De är båda överens om att det är smartare att affärskunnandet inte bara består av en coach som jobbar på timmar utan att entreprenören stiger in i bolaget.

– Man behöver ett sammansvetsat team med olika kunskaper som orkar köra på till dess att det går bra, säger Mattias Karls. Maria Strømme håller med:

– Inledningsvis tar det så extremt mycket mer kraft och många fler timmar än vad man kunnat föreställa sig. Den som har affärskunnandet ska sitta i samma båt som oss andra – vara delägare och initialt jobba gratis ­– och ha lika mycket att vinna eller förlora.

Disruptive Materials

Bolaget har idag cirka 30 anställda. Flera av dem har varit studenter vid Ångströmlaboratoriet. Upsalite tillverkas i industriell skala vid två fabriker i Tyskland. Materialet finns just nu dels i ett mycket effektivt fuktabsorberande handpulver för klättrare och dels i kosmetiska produkter. Disruptive Materials är uppbackat av ett flertal starka privata och institutionella investerare. Läs mer på företaget hemsida.

Står du i startgroparna för att testa din innovation på marknaden?

Fyra tips från Maria och Mattias:

  • Forskaren behöver hitta rätt kompetens att slå sig samman med. En forskare behöver ofta en partner med affärsmässigt driv.
  • Personkemin ska stämma.
  • Entreprenören ska in i bolaget och ha lika mycket att vinna eller förlora som forskarna.
  • Undersök om det är möjligt att ta betalt för tillämpningar av innovationen innan fördjupade tekniska undersökningar startar.

Aktuellt