UU Innovation

Datavetare från Uppsala universitet utvecklar appen Ingrid för personer med särskilda kostbehov

2018-04-16

Mohamad Alsioufi och Abdul Rahman Khankan vill underlätta matinköpen för personer med särskilda kostbehov.

Mohamad Alsioufi och Abdul Rahman Khankan har båda en masterexamen i datavetenskap från Uppsala universitet. Under studietiden fick de idén till en mobilapplikation inom kostområdet. För att testa affärsidén på erfarna entreprenörer och investerare deltog de förra året i tävlingen Företagsänglarna.

Vad är er affärsidé?
– Många människor har av skilda anledningar särskilda kostbehov. Det kan handla om livsstil som vegan eller vegetarian, det kan vara av religiösa skäl som att äta Halal eller Kosher men det kan också vara av hälsoskäl som allergier och intoleranser. De har gemensamt att de  måste kontrollera ingredienserna i varje produkt som de skulle vilja köpa. I de flesta fall skrivs ingrediensera i mycket små bokstäver och möjligen på ett språk som man inte kan. Skulle man, till trots, kunna läsa texten så kanske man ändå inte kan förstå varje livsmedelsingrediens. Vad betyder exempelvis E120? Och är den ingrediensen förenlig med mitt kostbehov? För att hjälpa människor få svar på dessa och motsvarande frågor skapade vi Ingrid. Det är en flerspråkig personlig livsmedelsassistent för att hjälpa människor med speciella kostbehov. Den är i form av en app där användaren först väljer sitt språk och sin kostprofil. Sedan skannar man streckkoden på produkten man vill köpa och då visar appen en lista över ingredienserna och indikerar om det är någon eller några av dem som inte är förenlig med den förinställda kostprofilen.

Hur kommer det sig att appen heter Ingrid?
– Vi valde namnet Ingrid efter mycket funderande. Vi ville att namnet skulle ge produkten en tydlig karaktär och säga något om appens funktion. Det skulle vara ett personnamn för att ge användarna en känsla av hjälp och service. Dessutom ville vi gärna ge produkten en koppling till Sverige. Det var då vi kom fram till namnet Ingrid som löste hela ekvationen på ett galant sätt. 

Hur var det att delta i Företagsänglarna?
– Företagsänglarna gav oss chansen att möta både personer inom näringslivet och potentiella användare av vår app. Vi var först lite tveksamma till att anmäla oss men sedan bestämde vi oss för att ta steget och visa upp Ingrid. Tack och lov så gick det bra, vi valdes ut av massor av bra idéer och gick vidare till både semifinal och final vilket vi ser som en bekräftelse på vår idé. Vi lärde oss mycket av att vara med i tävlingen. Till att börja med vet vi nu hur vi presenterar vår idé på mycket kort tid. I första omgången hade vi bara 45 sekunder på oss. Vi lärde oss också att förstå hur man presenterar sin idé för investerare -  man måste vara väldigt tydlig och säker på vad man säger. Dessutom fick vi lära oss om hur man skriver en affärsplan och det var första gången som vi behövde tänka på vår produkt på det sättet. Sammanfattningsvis var det en fantastisk upplevelse och vi rekommenderar verkligen alla som har en idé att anmäla sig!

När kommer vi att kunna ladda ner Ingrid till våra mobiler?
– Vi hoppas att Ingrid kommer att finnas i de olika appbutikerna inom ett halvår.
Vi har en stor databas för nästan alla produkter i Sverige och just nu arbetar vi med att klassificera dessa produkter enligt olika kostprofiler.

Har ni några tips till dem som har en affärsidé som de vill utveckla?
– Kom igång och jobba med din produkt eller tjänst så fort som möjligt. Skjut inte upp det! Be om hjälp, det finns många som kan hjälpa dig i Uppsala, exempelvis UU Innovation, UIC, Drivhuset och många fler. Var stolt över det du utvecklar och våga berätta om vad du gör. Ju mer du pratar om det, desto mer feedback får du. Delta också i tävlingar och aktiviteter för blivande entreprenörer och startups eftersom det också ger dig chansen att få feedback från experter.

Om Företagsänglarna
Företagsänglarna är en webbserie och en entreprenörstävling där studenter, uppfinnare och andra kreativa personer med anknytning till Uppsala får chansen att förverkliga sina affärsidéer. Anmälan är öppen och castingen äger rum 21-22 april.

Uppsala universitet Innovation (UU Innovation) är en av flera partners till Företagsänglarna.

För mer information och anmälan till Företagsänglarna